تصمیم جهادی شهرداری اهواز گره گشای میدان میوه و تره بار الغدیر
نبض شهر _ مقدمه : همانطور که می دانیم عرضه میوه و تره بار همواره با دو مشکل اساسی روبرو بوده که یکی از آنها واسطه گری های سودجویانه و دیگری فساد پذیری محصولات تره بار است .از این رو ساماندهی عرضه میوه و تره بار و نظام توزیع نوین در راستای حفظ منافع مصرف […]
نبض شهر _ مقدمه : همانطور که می دانیم عرضه میوه و تره بار همواره با دو مشکل اساسی روبرو بوده که یکی از آنها واسطه گری های سودجویانه و دیگری فساد پذیری محصولات تره بار است .از این رو ساماندهی عرضه میوه و تره بار و نظام توزیع نوین در راستای حفظ منافع مصرف کننده و تولید کننده یکی از مباحث مهمی است که در شهرها باید دنبال شود.
در شهر اهواز هم با عنایت به افزایش جمعیت شهر و رفع مشکلات بهداشتی ، ترافیکی و اجتماعی ناشی از وجود میدان قدیم و سنتی در بافت سنتی شهر ، شهرداری تصمیم گرفت تا میدان میوه و تره بار را در جاده اهواز اندیمشک احداث کند. این میدان بار در شرایطی احداث گردید که پیش بینی می شد به لحاظ موقعیت بسیار مناسب بتواند به یک قطب اقتصادی مهم در استان جهت فعالیت های تجاری برون و درون استانی تبدیل شود .
شهرداری اهواز در سالهای گذشته بمنظور انتقال حجره داران قدیم بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ، میدان میوه و تره بار سابق را جزو صنایع مزاحم شهری تشخیص داد و در ازای حجره های قدیمی ( به نرخ کارشناسی ) ، سرقفلی حجره های میدان الغدیر اهواز که در سال ۱۳۸۰ فاز اول آن به بهره برداری رسید ( زمین را از مسکن و شهرسازی خریداری کرده بود) به قیمت کارشناسی به حجره داران محول و بخشی از حجره ها هم از طریق مزایده به دیگر اشخاص از جمله خانواده محترم شهدا واگذار کرد .
نگاهی به نقشه اصلی طرح میدان مرکزی میوه و تره بار اهواز بیانگر این است که این میدان با مساحتی قریب ۵۹ هکتار توسط مهندسین مشاور ایوان وابسته به جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در قالب سه فاز و ۳۶۰ غرفه ( به انضمام ساختمانهای جانبی مانند مسجد ، رستوران ، بانک ،باسکول ،واحدهای تجاری ،خدماتی و پاسگاه نیروی انتظامی ) طراحی شد که فاز اول آن در حال فعالیت است.
ساخت غرفه ها در فاز دوم هم در قالب ۷۰ غرفه در سال ۱۳۹۰ آغاز شد که زمینه اشتغال زایی غیر مستقیم ۱۰ هزار نفر ؛ ۳۱ غرفه پایانه صادراتی و ۳۹ غرفه عرضه میوه و تره بار فراهم کرد و با وجود ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی هنوز این غرفه ها افتتاح نشده اند که این خود ابهام انگیز است. گزارشگر نبض شهر با توجه به اهمیت موضوع در گفتگو با مقامات مربوطه به تحلیل این موضوع پرداخته که آن را می خوانید .
به گفته رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز در سال ۱۳۹۸ مشکل معارضین برای میدان تره بار ایجاد شد و امنیت شغلی غرفه داران میدان تره بار الغدیر به خطر افتاد .
“بهمن صادقی مدیسه “در نشست خبری با اصحاب رسانه به این نکته اشاره می کند که شهرداری با قیمت کارشناسی مشکل برخی معارضین را حل کرده اما یکی از معارضین شرکت خصوصی است که اسناد مالکیتی به نام خود زده و حکم قلع وقمع ۱۷ غرفه را دریافت کرده است .
صادقی ، با بیان اینکه برای تعدادی از غرفه های فاز دوم که هنوز وارد مدار نداشته اند، احکامی دریافت شده که در انتظار تایید نهایی هستند تاکید میکند : شهرداری اهواز باید هر چه سریعتر از طریق قانون آین مشکل را حل و فصل کند .
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پس از گذشت ۲۲ سال ، معارض برای این اراضی پیدا شده می گوید : شرکتی که مدیران آن مدعی مالکیت ۴۶درصد اراضی سه فاز میدان الغدیر شدند به خاطر اینکه در زمان شهرداری وقت دفاع لازم از میدان الغدیر نشد زمین های شهرداری را به نام خود ثبت کرده و برای ۱۷ غرفه فاز اول میدان هم حکم قلع وقمع گرفته است. این موضوع نگرانی غرفه داران را دو چندان کرده است و باید از سوی واحد حقوقی شهرداری پیگیری شود.
وی خاطر نشان می کند : فاز دوم میدان میوه و تره بار الغدیر هم باید از دو سال گذشته بهره برداری می رسید اما موانعی ایجاد شد و این ظرفیت مهم بلااستفاده مانده است ؛ این درحالیست که ظرفیت های اشتغال این میدان در این شرایط اقتصادی می توانست معیشت ۱۰ هزار نفر را بطور غیر مستقیم تامین کند.
واحد حقوقی شهرداری اهواز درحال پیگیری است و ما منتظر تصمیم شهردار هستیم
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری اهوازهم به سوال ما در خصوص اقدامات انجام شده برای مشکل معارضین میدان میوه وتره بار الغدیر اهواز اینگونه پاسخ می دهد : این موضوع توسط واحد حقوقی شهرداری اهواز درحال پیگیری است و ما منتظر تصمیم شهردار هستیم که قضیه به چه نتیجه ای می رسد .
ایل اسکندری اظهار می کند : زمانی که این موضوع توسط واحد حقوقی شهرداری ا هواز حل شد تحویل سازمان ما می شود و بهره برداری از میدان میوه وتره بار الغدیر را آغار می کنیم . کار گروهی توسط شهرداری تشکیل شده که این موضوع سریعتر حل شود .
وی درخصوص زمان بهره برداری فاز دوم میدان میوه وتره بار الغدیر هم اینگونه توضیح می دهد : فاز دوم میدان تره بار الغدیر سه سال است که بخاطر وجود معارض وحکم دادگاه بلاتکلیف مانده واجازه بهره برداری آن داده نشده ، لذا تا زمانی که بحث معارض حل نشود این میدان نمی تواند وارد مدار بهره برداری بشود .
مسئولیت میدان تره بار با شهرداری است اگر تخلفی در میدان میوه وتره بار رخ داده باید مستندات به دستگاه قضایی ارائه گردد
با توجه به اهمیت موضوع تامین میوه مردم اهواز و استان ، استاندار خوزستان هم به موضوع ورود کرده و بر رفع هر چه سریعتر این مشکل از سوی شهرداری اهواز تاکید کرده است.
استاندار خوزستان تاکید می کند : مسئولیت میدان تره بار با شهرداری است و مسائل مورد اختلاف باید تعاملی در چار چوب قانون حل شود
دیدگاه حسینی محراب بر این است : طبق قانون هیچ واحد تولیدی بنا به هر دلیلی نباید تعطیل بشود . شهرداری باید با فردی که سند دارد و می تواند مدعی صاحب این زمین باشد به توافق برسد.
وی بر ورود دستگاه قضا به این موضوع هم اشاره و می افزاید : اگر تخلفی در میدان میوه و تره بار وجود دارد بر اساس مستندات به دستگاه قضا ارایه گردد تا مشخص شود سرمایه گذار در زمین کنار میدان چه فعالیت اقتصادی داشته باشد.
آنچه مشخص است مشکل وجود معارض برای میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز از سال ۹۸ آغاز شد. طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها ،در آن زمان با وجود واکنش نماینده ولی فقیه در استان نسبت به حذف بار اندازها و اعتراض برخی اعضای شورای شهر اهواز نسبت به عواقب ناشی از تعطیلی میدان میوه و تره بار اهواز و ورود رسانه های استان به این موضوع ، اما عزم جدی برای رفع این مشکل وجود نداشت. بنا به گفته های نماینده ولی فقیه در استان در همان سال، قرار بود میدان های میوه و تره بار جدیدی در نقاط مختلف راه اندازی شود ولی این بدین معنا نیست که میدان قبلی را تعطیل کنیم که عده ای بیکار شوند.
با توجه به اینکه میدان تره بار جدید در آذر سال ۱۳۹۸ در شیبان افتتاح شد ، این میدان ظرفیت خوبی برای مردم منطقه شیبان است که در این مسیر قرار دارند اما برای شهر اهواز ظرفیت محسوب نمی شود .از این رو به نظر می رسد ایجاد موانع برای محدود سازی فعالیت میدان میوه و تره بار الغدیر غیر منطقی به نظر می رسد و مسئولان استان باید مسیری را پیش گیرند که از ظرفیت هر دو میدان میوه به خوبی استفاده شود چراکه با توجه به افزایش جمعیت و توسعه تراکم شهری وجود دو میدان میوه و تره بار علاوه بر کاهش بار ترافیکی باعث افزایش قدرت انتخاب شهروندان در خرید، قطع دست دلالان و ایجاد رقابتهای سالم در بازار می شوند.
در پایان گزارش باز این سوال مطرح است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و مشکل بیکاری چرا عزم جدی برای رفع موانع معارضین و بهره برداری فاز دوم میدان میوه وتره بار الغدیر وجود نداشته است ؟ چه کسی پاسخگو است؟
شهرزاد امیری
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید