تدوام جشنواره های موسیقی امیدی بر پرورش استعدادهای جوان
مقدمه : موسیقی یکی از پرمصرف ترین، پرمخاطب ترین و پول سازترین رشته ها در بین هنرهاست .موسیقی زبان گفت و گو وگفتگو نیاز امروز جامعه ایرانی است و به عنوان زبان متعالی نشاط همگرایی و همدلی محسوب می شود. برخی کارشناسان، از موسیقی به عنوان یکی از ابزار مهم در تقویت حس همبستگی ، […]
مقدمه : موسیقی یکی از پرمصرف ترین، پرمخاطب ترین و پول سازترین رشته ها در بین هنرهاست .موسیقی زبان گفت و گو وگفتگو نیاز امروز جامعه ایرانی است و به عنوان زبان متعالی نشاط همگرایی و همدلی محسوب می شود. برخی کارشناسان، از موسیقی به عنوان یکی از ابزار مهم در تقویت حس همبستگی ، کار گروهی و خرد جمعی نام می برند که در انتقال ارزش ها و فضایل اخلاقی و انسانی وجلوه گری هنر سرزمین ایرانی نمود پیدا می کند. از این رو می توان گفت موسیقی ، هنری فاخر ، متعالی و ماندگار در تقویت تاریخ وتمدن این مرز وبوم است که باعث جذب مخاطب در اقصی نقاط دنیا می شود .
نگاهی به جشنواره های موسیقی در اقصی نقاط کشور بیانگر این است که اینگونه رویدادهای فرهنگی هنری گامی مهم در تحقق اهداف کلان اجتماعی و ایجاد نشاط همگرایی و همبستگی و همدلی بین اقشار مختلف جامعه محسوب می شوند . گزارش زیر به بهانه برگزاری شانزدهمین چشنواره موسیقی خوزستان است که با هدف حمایت از گونه های مختلف موسیقی استان ، شناسایی استعدادهای هنری و ایجاد زیر ساخت های فرهنگی ، پرورش نسل جوان موسیقی و پویایی جامعه هنری بصورت تک نوازی در قالب چهار گروه سنی و سه گرایش موسیقی سنتی و محلی و کلاسیک از ۲۴ خرداد تا ۲۶ خرداد سال چاری در سالن سینما هلال اهواز برگزار شد و به بیان دیدگاه های کارشناسان و داوران و مسئولان فرهنگی استان پرداخته است که آن را می خوانید .
دبیر جشنواره موسیقی خوزستان در خصوص روند شکل گیری شانزدهمین جشنواره موسیقی خوزستان می گوید : آبان سال گذشته کارگروه های تخصصی از هنرمندان، اساتید موسیقی و نوازندگان فعال استان در سازهای مختلف تشکیل شد .سپس فراخوان جشنواره توسط انجمن موسیقی به تفصیل رشته های مختلف سنتی ، محلی و کلاسیک و به تفکیک رشته ها (مثل گیتار ،تار ،سه تار ،سنتور،تنبک ،دف ،کمانچه ،ویولون ، ویولون سنتی و کلاسیک) در قالب گروههای سنی چهار گانه مشخص شد که چه قطعااتی که باید اجرا شود که درنهایت در بهمن ۱۴۰۰ به صورت رسمی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به سراسر استان ابلاغ گردید .
فریدون وزیری تصریح می کند : این چشنواره در دو مرحله طراحی شده بود که مرحله اول بصورت ارسال ویدیو بود و همه شرکت کنندگان باید قطعات اجباری موضوع موجود در فراخوان را ضبط کرده و برای دبیرخانه جشنواره ارسال میکردند.
وی می افزاید : تعداد ۲۰۵ اثر از بین ۴۶۳ اثرموسیقی بازیبنی شده به بخش نهایی اجرای صحنه ای راه یافتند که پس از رقابت تنگاتنگ برگزیدگان آنها شب گذشته اعلام گردید .
این مقام مسئول ، به سوال ما که “تفاوت بارز این جشنواره نسبت به جشنواره های قبلی چه بوده است؟” اینگونه پاسخ می دهد: از پتانسیل داوران خوزستانی برای این جشنواره استفاده شد که منجر به تخصصی تر و حرفه ای تر شدن جشنواره گردید .
وزیری ،ضمن تشکر از هیئت مدیره انجمن موسیقی خوزستان و اعضای کارگروههای تخصصی و همه هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند می گوید : هزینه های برگزاری این جشنواره بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که جا دارد از مدیرکل محترم حجت الاسلام رضا کلاه کج و معاون محترم هنری جناب آقای جمشیدی تشکر کنم .
وی ، به دیگر سوال ما که”بزرگترین مشکل در برگزاری رویدادهای موسیقی چیست؟” اینگونه جواب می دهد : نبود سالن مهمترین معضل است و متاسفانه سالهاست استان خوزستان با این معضل روبه رو بوده و علیرغم اینکه ارگان های دولتی از سالن های مناسب برخوردار هستند ، اما همکاری لازم به منظور استفاده از ظرفیت های موجود نیز اتفاق نمی افتد.
دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی خوزستان ، از اوضاع نامناسب مالی اموزشگاه های موسیقی سخن گفته و می افزاید : قریب ۵۰ آموزشگاه موسیقی مجوز فعالیت در استان دارند که با توجه به شرایط کرونا و عدم حمایت دولت در این دوران، در شرایط مالی مناسبی نیستند .
وزیری می افزاید : متاسفانه به اندازه ای که تعداد آموزشگاه ها رشد داشته، هنرآموز و مدرس تربیت نشده است که همین امر موجب افت سطح کیفی آموزشکاه ها هم شده است.
وی خاطر نشان می کند : با توجه به محدودیت های بودجه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان ، برای برنامه های فرهنگی و هنری، جا دارد سایر ارگان ها از جمله استانداری، فرمانداری، شهرداری و حتی شرکت های صنعتی بزرگ استان که دارای بودجه فرهنگی می باشند در قالب برنامه های مشترک فرهنگی هنری نسبت به برگزاری رویدادهای مهمی که نقش تاثیرگذار در جامعه دارند اهتمام ورزند.
این مقام مسئول ، با بیان اینکه چون انجمن موسیقی غیر انتفاعی و غیر دولتی است و نمی تواند بر کارکرد موسسات و شرکتهای هنری و آموزشگاه های موسیقی نظارت داشته باشد اظهار می کند: هر گونه حمایت از سوی آموزشگاه های موسیقی کاملا تفاهمی و دوستانه است و دربرگزاری این جشنواره هم این ارتباط وجود داشته است ، ولی آموزشگاه هایی هم هستند که تمایل به همکاری نداشتند که الزامی بر همکاری آنها هم نیست .
وی می افزاید : ساختار انجمن موسیقی به گونه ای است که نمی تواند آیتم های تشویقی برای آموزشگاه ها داشته باشد و بحث ما فقط اعتماد سازی است و آموزشگاه ها و هنرمندان باید بدانند انجمن موسیقی جزئی از بدنه خود آنها است و نقش راهبردی و رهبری را در پیش می گیرد .
وی ،در پایان خواستار ارتباط هر چه بیشتر خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و روزنامه ها وجراید وصدا وسیما خوزستان با انجمن موسیقی خوزستان برای انعکاس فعالیتهای هنرمندان عرصه موسیقی شده و خاطر نشان می کند : با توجه به اینکه انجمن موسیقی هیچ رسانه ای ندارد که کارکرد و عملکردش را بیان کند لذا از اهالی مطبوعات و خبرگزاری ها درخواست می کنم در این امر ما را یاری کنند و ما نیز آنها را حمایت می کنیم .
دبیر اجرایی جشنواره : بارگزاری فیلم معرفی برگزیدگان جشنواره موسیقی بر سامانه یوبلیت برای نخستین بار /همه اجراهای موسیقی در جشنواره منظم و در زمان مناسب انجام شد
دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره موسیقی خوزستان هم می گوید : قرار بود جشنواره در تالار آفتاب برگزار شود ولی چون در این تاریخ تالار آفتاب برنامه داشت و سالن های دیگر هم همین چنین شرایطی را داشتند، سالن سینما هلال را انتخاب کردیم و بخاطر اینکه به سانس های سینما برخورد نکند اجراهای صحنه ای جشنواره را از ۱۱ صبح تا ساعت ۱۸ عصر برنامه ریزی کردیم .
همزه صحرایی اظهار می کند : به منظور بالا بردن کیفیت جشنواره نسبت به سالهای گذشته؛ در موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی، از همه گروه ها دعوت کردیم و با توجه به اینکه جشنواره بعد از پنج سال برگزارمی شد با استقبال خوبی مواجه گردید و می توان گفت جشنواره امسال خیلی خوب پیش رفته است و همه اجراهای موسیقی در جشنواره منظم و در زمان مناسب انجام شد.
صحرایی می افزاید : این جشنواره سعی کرده ضمن رفع نقطه ضعف های گذشته ، قوی تر عمل کند و اختصاص جایگاه ویژه خبرنگاران و عکاسان و اطلاع رسانی مستمر را یکی را نقاط قوت جشنوراه است .
وی تصریح می کند :برای اولین بار فیلم برگزیدگان جشنواره چند روز آینده بر سامانه ubelit.com به نمایش گذاشته می شود و برگزیدگان می توانند از طریق این سامانه تصاویر خود را مشاهده نمایند .
بومی وتخصصی کردن داوری ها از نقاط بارز و مهم جشنواره موسیقی خوزستان است
یکی از داوران شانردهمین جشنواره موسیقی خوزستان می گوید: یکی از تفاوت های بارز این جشنواره را با جشنواره های قبلی ، بحث بومی و تخصصی کردن داورها برشمرده و اینکه اجرا ها به سمت تخصصی شدن رشته های مختلف موسیقی پیش رفت .
وی به سوال ما که ” در بررسی آثار موسیقی این جشنواره ، هنرمندان در چه سازهایی رشد خوب و در چه سازهایی نیازمند تلاش بیشتر بوده اند ؟ اینگونه پاسخ می دهد : اکثر سازهایی که در خوزستان هستند وضع بدی ندارند ، اما در سازهای سنتی بحث آموزش و اینکه هنرجویی تربیت شده باشد که شاخص باشد مهم است . در رشته های تار و سنتور در یک دهه گذشته رشدخوبی داشته ایم که الان نمود آن را دیدیم .
هنر آموزان موسیقی نیازمند تلاش بیشتر در سازهای آرشه ای هستند /اوضاع پیانو و گیتار در خوزستان جان تازه گرفته است
هرمزی نژاد تصریح می کند : متاسفانه در خوزستان در سازهای آرشه ای چه در زمینه موسیقی کلاسیک (ویولون) وچه موسیقی ایرانی (کمانچه ) آنقدر قدرتمند نیستند . چون هنرآموزان خیلی قوی در استان نداریم و آنهایی هم که قوی هستند تعدادشان محدود است. پس خودبخود خروجی کمتری دارند یعنی اگر مربیان خوب زیادی داشتیم قطعا این دور بخش آرشه ای ها وضع بهتری پیدا می کرد.
این داور موسیقی خوزستانی می گوید : در ساز عود هم وضع خوبی نداریم . اما در زمینه تار ، سنتور ، کوبه، تنبک و دف خوشبختانه اوضاع هنر آموزان خوب است . همچنین در موسیقی کلاسیک اوضاع پیانو و گیتار و سازهای آرشه ای خوب است و دارد جان تازه می گیرد و به جایی می رسد .
وی می افزاید : مسئولان فرهنگی برگزاری جشنواره ها در دوره های گذشته که خود مدعی جریانات روشنفکری بودند ومی توانستند کاری بکنند آن زمان حمایت نکردند و در دوره آقای جوروند مدیر کل فرهنگ وارشاد خوزستان جشنواره موسیقی خوزستان بر زمین ماند وحتی بصورت انلاین هم نتوانستیم جشنواره تک نوازی برگزار کنیم البته ناگفته نماند دوسال ونیم آن شرایط کرونایی بود .
پاسخ وی به سوال ما که “راهکار پیشرفت هر چه بیشتر موسیقی خوزستان چیست؟” اینگونه است : فقط در تدوام جشنواره هاست که می توان امید به پرورش استعدادهای موسیقی داشت و خوشبختانه برگزای این جشنواره باعث شد اتفاق خوبی در ذهن هنر جویان موسیقی ثبت شود.
موسیقی خوب و تاثیر گذار باید حاوی پیام باشد و مخاطبان را به خود جذب کند
مدیر هنری جشنواره واز کارشناسانس موسیقی ، تعداد داوران شانزدهمین جشنواره موسیقی خوزستان را ۲۶ داور اعلام کرده و می گوید : انتخاب داور ها را با همکاری انجمن موسیقی استان انجام دادیم و امور اطلاع رسانی و ارائه شاخص ها و امتیازها و نتایج جشنواره موسیقی برعهده ما بوده است .
علیرضا تابنده پور اظهار می کند : تعداد زیاد نوجوان و جوانان هنرجو علاقه مند به حوزه موسیقی یکی از نقاط قوت این جشنواره بوده که این مهم بیانگر شور و شوق و انگیزه بالای قشر جوان به حوزه موسیقی است.
تابنده پور تصریح می کند : داورهای جشنواره ساعات زیادی را برای تحلیل و بررسی آثار موسیقی هنرمندان خوزستانی گذراندند و سعی براین بود داوری با دقت و حساسیت بالا انجام شود تا خدای نکرده حق هیچ کس ضایع نشود .
وی ، با تاکید بر اینکه شانزدهمین جشنواره موسیقی استان خوزستان نقاط قوت خیلی زیادی داشته است می افزاید : اینکه مدیران دفاتر موسیقی استان ها ارتباط خوبی با عوامل اجرایی جشنواره داشتند مهم است و امیدواریم سالهای آینده هم تداوم داشته باشد .
این کارشناس موسیقی درباره اینکه “چگونه می توان در مسیر تقویت و توسعه موسیقی گام برداشت؟” اینگونه پاسخ میدهد: برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره باید منابع مالی خوبی داشته باشیم و موسیقی در تمام شهرهای استان جاری شود و فقط مختص یک شهر نباشد . همچنین جشنواره باید در ژانرهای مختلف برگزار شده و گروه نوازی داشته باشد و تلاش ها بر برگزاری جشنواره ها بصورت منطقه ای پیش رود تا زمینه رقابت بیشتر فراهم گردد و جشنواره آینده در خوزستان رشد بیشتر ی کند .
دیدگاه تابنده پور در خصوص ویژگی های موسیقی خوب براین است که موسیقی تاثیر گذار حتما باید یک پیام داشته باشد و از لحاظ روحی ، ذهنی و روانی وحتی شعر خوب در آن نهفته و برای مخاطب آلودگی صوتی ایجاد نکند و همچنین در هر محل موسیقی مخصوص خودش برگزار شود .
وی می افزاید : از دیگر ویژگی های موسیقی خوب می توان به این نکته اشاره کرد که شنونده و بیننده را جذب کند و مخاطب خاص خود را حتی بعد از گذر سال ها داشته باشد؛ چه بسا در حوزه کلاسیک و پاپ و دیگر موسیقی ها هم اکنون نمونه هایی از موسیقی خوب وجود دارد .
دیدگاه حجت الاسلام رضا کلاه کج مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز بر این است، برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی نوید بخش روزهای بسیار خوب و روشنی است که پس از دو سال سپری شدن دوره کرونا اتفاق افتاده است . اما آنچه در این جشنواره مایه خرسندی اهالی فرهنگ و هنر بود ، بیانات مدیر کل فرهگ وارشاد اسلامی خوزستان مبنی بر راه اندازی خانه هنرمندان تا ماه آینده در ا هواز است که از بناهای ماندگار و زیبا در اهواز خواهد بود .
گزارش فوق حاکیست ، هنر موسیقی را در بسیاری از نقاط جهان به عنوان صنعت میشناسند و از آن در آمدی هنگفت دارند. گاهی سختیها و مشکلاتی فراروی فعالان عرصه موسیقی وجود دارد که عدهای از هنرمندان را مجبور به تحمل شرایط ناگوار میکند و عدهای را به فعالیت زیر زمین یا مهاجرت وا میدارد.اما آنچه که باعث می شود حال و روز این صنعت خوب باشد ، این است که مسیر تقویت و توسعه آنها روی ریل اصلی آموزش های فنی و تخصصی قرار گیرد و کسانی که دراین عرصه مدرس موسیقی هستند دلسوزانه و خوب کارکنند و تمام ریز وبم های موسیقی را آموزش دهند تا بتوانند شاگردانی حرفه ای را تحویل جامعه هنری بدهند .
آری ! موسیقی صنعتی است که چرخ اصلی آن با اجرای موسیقی میچرخد. اجرای موسیقی باعث جذب مخاطب و پس از آن احساس نیاز به آموزش ایجاد میشود. از سوی دیگر، آموزش احساس نیاز به پژوهش و کارهای تبلیغاتی را به وجود میآورد که حاصل این تحقیقات ، تولید موسیقی است . وقتی موسیقی تولید شده به مرحله اجرا میرود ، چرخه کامل می شود . از این رو می توان گفت چرخ این صنعت را اجراهای صحنه ای می چرخاند و اگر اجرا به هر دلیلی دچار مشکل شود کل این چرخه از کار می افتد .
هرنوعی از موسیقی اگر با کیفیت باشد ارزشمند است. پس مسئولان فرهنگی و مدیران ارشد موسیقی به هوش باشند که هر نوع کم کاری ، بی مسئولیتی یا اعمال نظرهای سلیقه ای غیر منطقی باعث دلسرد شدن جوانان نخبه و با استعداد موسیقی از این حوزه هنری شده و چرخ این صنعت را نه تنها در استان بلکه در کشور از کار می اندازد .
شهرزاد امیری
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید