نفوذ شبکه های اجتماعی میان دانش آموزان
شبکه اجتماعی مجازی، نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند و با این که عمر زیادی ندارند؛ به خوبی توانسته اند جای خود را در زندگی مردم باز کنند. جوان امروز دیگر محدودیت های گذشته را ندارد و هر لحظه در هر کجا که باشد می تواند با هر نقطه ای از جهان که بخواهد […]
شبکه اجتماعی مجازی، نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند و با این که عمر زیادی ندارند؛ به خوبی توانسته اند جای خود را در زندگی مردم باز کنند. جوان امروز دیگر محدودیت های گذشته را ندارد و هر لحظه در هر کجا که باشد می تواند با هر نقطه ای از جهان که بخواهد ارتباط برقرار نماید و این امر به مرور میزان کنترل خانواده ها و مدارس بر آموخته های نسل جدید و نیز کیفیت و جهت گیری های آموزشی و تربیتی خانواده ها، مدارس و جامعه را متأثر ساخته است.
یکی از دغدغه های والدین، میزان حضور فرزند دانش آموزشان در فضای مجازی و پرسه زدن آن ها در شبکه های اجتماعی است. موضوعی که شاید بتوان نام اعتیاد اینترنتی را هم بر آن گذاشت.
به نظر می رسد نمودار سنی استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی رنگارنگ با کاهش مواجه شده و سن کاربران این شبکه ها را کمتر از گذشته نشان می دهد، تا جایی که در بین کاربران اینترنتی شبکه های مجازی حضور بی حد و حساب دانش آموزان هستیم.
متوسطه اول و دوم در معرض خطر:
آن چه درباره گرایش نوجوانان و جوانان به ویژه دانش آموزان به شبکه های اجتماعی مهم به نظر می رسد این است که این قشر از جامعه به دلیل شرایط سنی که دارند از آسیب پذیری بسیار بالاتری برخوردار هستند. افرادی که در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم در حال نحصیل هستند و دوران بلوغ را نیز طی می نمایند بیشتر از هر گروه دیگری در معرض آسیب هستند. در بررسی و واکاوی کاربران شبکه ها، نتایج جالب توجهی به دست آمده است که از جمله می توان به آمار ۵۶ درصدی دانش آموزانی اشاره کرد که ارتباط ضعیفی با اعضای خانواده داشته و مشکل های خود را در فضای مجازی و شبکه هایی مانند فیس بوک مطرح می نمایند.
مخالفت ۷۰ درصدی دانش آموزان با ورزش
جالب این جاست که کمتر از یک درصد دانش آموزان در معرض خطر مشکل های خود را با اعضای خانواده ها مطرح می نمایند.۳۳ درصد دانش آموزان اوقات فراغت خود را با استفاده از اینترنت، ۲۹ درصد استفاده از رایانه و تلفن همراه، ۱۷ درصد تلویزیون و ۳۵ درصد گوش دادن به موسیقی پر می کنند، اما بر اساس نظر سنجی انجام شده بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان در پاسخ به انجام فعالیت های ورزشی گزینه کم یا خیلی کم را انتخاب نمودند که این ها همگی هشدارهایی برای نبود تحرک، به خطر افتادن سلامت دانش آموزان، وابستگی به فضای مجازی و منزوی شدن آن هاست. استقبال کم رنگ دانش آموزان از ورزش این نکته را گوشزد می نماید که می توان از آن برای مقابله با آسیب های شبکه های اجتماعی یا کاهش استفاده دانش آموزان از این فضای مسموم استفاده نمود.
متأسفانه از سال های گذشته تا کنون، استفاده بی رویه از فضای مجازی، منجر به انزوای دانش آموزان شده است. به نظر می رسد حضور در فعالیت های اجتماعی می تواند باعث استفاده کمتر دانش آموزان از فضای مجازی شود. با برنامه ریزی صحیح برای دانش آموزان می توان اشتیاق آن ها را نسبت به دور هم بودن و مشارکت های اجتماعی بالا برد تا به همان نسبت از حضورشان در فضاهای مجازی مسموم کاسته شود.
راه کارهای دوری دانش آموزان از فضای مجازی و کاهش آسیب ها
۱-تقویت باورهای دینی و اعتقادی در بین اعضای خانواده. با پر رنگ شدن این باورها فرزندان کمتر در معرض آسیب های فضای اینترنت قرار می گیرند.
۲-آشنایی و آموزش های لازم به خانواده ها و کنار گذاشتن باورهای سنتی، راهنمایی و استفاده بهینه از شبکه های مجازی و برقراری ارتباط محکم، استوار و صمیمی با فرزندان.
۳-گسترش روابط اجتماعی و تقویت این روابط با شیوه های مختلف (برگزاری جلسه ها، حل مسائل بدون وجود گوشی همراه، خاموشی تلفن همراه در مهمانی ها و صحبت نمودن رو در رو و حضوری) است.
۴-آموزش آسیب و تهدیدهای فضای مجازی به فرزندان برای کمک به استفاده ایمن از اینترنت و فضای مجازی.
گرد آورنده: ژ. امیری اصل
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید