زلزله و راهکارهای کاهش خسارت
زمین محل استقرار انسان قرار داده شد تا چند صباحی زندگی کند. زندگی انسان برای امتحان اوست تا به اموری مانند ؛ گرسنگی٬ ترس٬نقصان جسمی و روحی٬ حوادث طبیعی( سیل٬ زلزله٬ طوفان….) آزمایش شود. ابتلاء و امتحان بشر برای رشد و تعین جایگاه او در ابدیت است. حوادث طبیعی و قهری جزء سیستم ساختاری کره […]
زمین محل استقرار انسان قرار داده شد تا چند صباحی زندگی کند. زندگی انسان برای امتحان اوست تا به اموری مانند ؛ گرسنگی٬ ترس٬نقصان جسمی و روحی٬ حوادث طبیعی( سیل٬ زلزله٬ طوفان….) آزمایش شود. ابتلاء و امتحان بشر برای رشد و تعین جایگاه او در ابدیت است. حوادث طبیعی و قهری جزء سیستم ساختاری کره زمین است که بدلائلی رخ میدهند تا تعادل برقرار و حیات کره خاکی تداوم یابد.
رویدادهایی مانند٬ سیل٬ طوفان٬ آتشفشان٬ زلزله..… از دیر باز وجود داشته و خسارات بسیاری در طول تاریخ به ابناء البشر وارد نموده اند٬ چنانکه ثبت شده است٬ تمدنهایی بر اثر حوادث قهری نابود شده و خسارات مادی و معنوی سنگینی به جوامع وارد شده است. زلزله یکی از دهها بلای طبیعی هست که ظرف چند لحظه خسارات جانی و مالی فراوانی به مردم تحمیل می کند. کشورهای پیشرفته از سال های دور قوانین و راهکارهایی را برای مقابله و کاهش خسارات این بلیه تدارک و تدوین کرده اند که اکنون به بار نشسته است٬ چنانکه شاهدیم مثلآ در کشور زلزله خیز ژاپن٬ زلزله های ۷ ریشتری زیر ۷ نفر تلفات دارند. کشور ما با وجود اینکه روی خط زلزله است و زلزله های بزرگی در سالهای دور و نزدیک به خود دیده است اما٬ این خطر بلقوه جدی گرفته نشده و هرز چند گاهی خسارات جانی و مالی را به مردم تحمیل میکند.
مسئولین نظام مهندسی بر اساس قوانین لحاظ شده در کشورهای پیشرفته جهت ایمن سازی اماکن مسکونی و تجاری٬ همچنین سازهای زیر بنایی اقدام به تدوین قوانین خاص مقابله با کاهش اثرات تخریبی زلزله کرده اند که بصورت کامل اجرایی نمی شود. زلزله های سالهای گذشته نشان داد که نظارتهای قانونی جهت اعمال قوانین ایمن سازی اماکن و تاسیسات از نظر رعایت نکات فنی و مهندسی مقابله با زلزله انجام نمی شود.
بنابراین٬ یکی از راهکارهای مهم کاهش خسارات بلای طبیعی زلزله اعمال قانون و مسئولیت پذیری دستگاههای متولی نظارتی بر احداث ابنیه ها است. یکی دیگر از مواردی که میتواند کاهش خسارات زلزله را کاهش دهد همانا٬ مدیرت بحران و نظارت بر عملکرد دستگاههای خدمات رسان نظیر ؛ حلال احمر٬ بهداشت و درمان٬ راه و شهرسازی امنیتی٬ آب و برق٬ مخابرات…. است که همه تحت امر ستادی متشکل از نماینده تام الاختیار هر وزارتخانه و دستگاه در محل حادثه انجام وظیفه مدیریتی کنند.
متاسفانه٬ زلزله های اخیر و نحوه رسیدگی به خدمات رسانی نشان داد که ستاد بحران کشور بعنوان متولی سامان دهی خدمات٬ دانش و تجربه مدیریتی لازم را ندارد. اگر نگاهی به خوادث طبیعی در کشورهای پیشرفته بیندازیم٬ متوجه خواهیم شد آنها برای اینگونه رخدادهای ناگوار برنامه ریزی دارند و در اسرع وقت ( ۷۲ ساعت اولیه ) اقدامات ضروری را انجام میدهند مثلآ تامین آب٬ غذا٬ پوشاک٬ سرپناه٬ نیازهای پزشکی و دارویی….. اما در کشور ما مردم خودجوش اقدام کرده و منتظر خدمات منت مابانه حکومت نمی مانند٬ چنانکه شاهدیم کمکهای مردمی در ساعات اولیه برای بلازدگان کار ساز و موجب خرسندی آنان می شود.
پیشنهادی که میتوان داد اینکه؛ اولآ ٬ آذوقه ذخیره نیروهای مسلح که برای ۷۲ ساعت در انبارها دپو شده اند بسرعت در اختیار مصیبت زدگان قرار داده شود تا هدایا و کمکهای مردمی برسد. دوم اینکه ؛ برای پیشگیری از خسارات آتی ٫ ابنیه ها بیمه شوند تا در صورت حادثه های اینچنینی مردم کمتر نگران تامین خسارات مالی باشند از طرفی شرکتهای بیمه خود ناظر بر ساخت مستحدثات خواهند بود که بعد ضرر نکنند ( هزینه بیمه اماکن توسط اعتبارات دولتی تامین شود ). در هر حال امیدواریم اتفاقات اینچنینی کمتر حادث شود و پیشگیری بهتر از خسارات در پیش خواهد بود.
محمدعلی جدیدالاسلام
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید