ترویج فرهنگ کتابخوانی در نمایش آرش کمانگیر و جادوگر مجازی / مهارت بازیگران تئاتر کودکان را به خود جذب کرد
مقدمه : چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه است .همه بچه ها خوشحال و شاد هستند که قرار است برای دیدن نمایش بروند . برخی خانواده های دانش آموزان در محوطه مدرسه ایستاده اند .طبق هماهنگی های مدیریت مدرسه قرار است بچه ها با اتوبوس به تالار آفتاب بروند . ساعت ۹ صبح است .اتوبوس درب مدرسه […]
مقدمه : چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه است .همه بچه ها خوشحال و شاد هستند که قرار است برای دیدن نمایش بروند . برخی خانواده های دانش آموزان در محوطه مدرسه ایستاده اند .طبق هماهنگی های مدیریت مدرسه قرار است بچه ها با اتوبوس به تالار آفتاب بروند .
ساعت ۹ صبح است .اتوبوس درب مدرسه رسیده و مدیر و معاون و معلمان با نظارت کامل مواظب هستند دانش آموزان بدون حادثه سوار اتوبوس بشوند . دانش آموزان با صف وارد اتوبوس می شوند . با توجه به استقبال بی نظیر دانش آموزان ، هماهنگی های لازم برای همکاری یک دستگاه ون هم توسط مدیر مدرسه انجام می شود . دانش آموزان خوشحال هستند و حس خوب را در چهره تک تک آنها می توان به راحتی تشخیص داد . آنها در اتوبوس شعرهای زیبا و قشنگ می خوانند و دست می زنند. برخی از آنها درباره موضوع نمایشنامه صحبت می کنند و برخی در حال خوردن تنقلات هستند و تعدادی هم درباره اینکه چقدر انتظار کشیدند تا خانواده شان را راضی کردند تا اردو بروند حرف می زنند اما چهره همه آنها شاداب و با نشاط است
پس از گذر از چراغ قرمزهای میادین مختلف بالاخره به تالار آفتاب می رسیم . تعدادی منی بوس از مدارس دیگر هم به چشم می خورد . دانش آموزانی که مانتو آبی رنگ به تن دارند در صف ایستاده اند تا وارد محوطه داخل تالار آفتاب بشوند . به آنها گفته می شود صبر کنند تا دانش آموزان سانس قبل از تالار خارج شوند و پس از ربع ساعت اجازه ورود به سالن تئاتر به آنها داده می شود. دانش اموزان دبستان صفا پنج ردیف نخست سمت چپ سالن تئاتر را درنظر گرفته و آنجا می نشینند .مجری برنامه برای معرفی نمایش به روی سن آمده و بچه ها را به دیدن نمایش دعوت می کند و البته این را هم می گوید که دخترم مهرانا دراین نمایش بازی می کند که امیدوارم بازیگری او را بپسندید .گزارشگر نبض شهر با ارائه نقطه نظرات دانش آموزان و کارگردان نمایش اقدام به تهیه گزارشی کرده که آن را می خوانید .
نمایش شروع شده و یکی از شخصتیهای جذاب نمایش ، جادوگر است که لباس آبی رنگ زیبایی بر تن کرده و شخصیتی ماجرا جو و هیجان انگیز داشته و بچه ها به آن علاقه زیادی دارند . موضوع نمایش برای بچه ها ملموس و قابل درک است چرا که بیشتر آنها آموزش انلاین را تجربه کرده اند و به این دلیل بدون یک کلام حرف درحال تماشای نمایش هستند .مهرانا دختری که دراین نمایش نقش دانش آموزی را ایفا می کند که بصورت مجازی باید درس بخواند اما شیطنت های او باعث شده مشغول جاذبه های شبکه های مجازی بشود .
یکی از دانش آموزان می گوید : محتوای نمایش آرش کمانگیر وجادوگر مجازی برای ما بسیار جذاب بود و از همان ابتدای نمایش من ودوستانم که کنار هم نشسته بودیم موضوع را دنبال می کردیم که قصه به کجا می رسد .
کوثر که کلاس پنجم دبستان است می گوید : اولین بار بود که برای دیدن نمایش می آمدم و خیلی این نمایش را دوست داشتم .
وی می افزاید : صحنه ای که آرش کمانگیر جادوگر راشکست داد خیلی خوب بود و حس خوبی داشتم که جادوگری که بچه ها را فریب داده بود تا درس نخوانند شکست خورده است .
میسا طرفی ، دیگر تماشاگر این تئاتر ضمن تشکر از مدیر و معلمان مدرسه شان می گوید : هنرمندان این نمایش خیلی خوب نقش های خود را ایفا کردند ومن شخصیت آرش کمانگیر را دوست داشتم .
وی می افزاید: دراین نمایش حس ترس و خنده ترکیب شده بود و بخش هایی از نمایش خیلی خوب وتوجه مان را جلب کرده بود .
زهرا ، سندس و فاطیما دیگر مخاطب گزارش ما هستند که اصرار زیادی بر گرفتن عکس یادگاری با بازیگر نقش مترسک و جادوگر دارند .
آنها معتقدند بهترین نمایشی که درطی چند سال اخیر دیده اند نمایش آرش کمانگیر بوده و ضمن تشکر از بازیگران این نمایش می افزایند : دراین نمایش فهمیدیم که آرش معروف به کمانگیر از پهلوان های باستانی و اسطوره ای ایران است که در تیراندازی بسیار زبردست و بی مانند بودو با کتاب خواندن و آگاه سازی دیگران باعث شکست جادوگر مجازی شد.
کارگردان نمایش آرش کمانگیر وجادوگر مجازی : نیازمند تبلیغات شهری در حوزه تئاتر کودک ونوجوان هستیم /در تولیدات هنری خود در بخش فرهنگ وهنر محدودیت هایی داریم
طراح وکارگردان نمایش ” آرش کمانگیر و جادوگر مجازی ” می گوید : در ژانر کودک و نوجوان هنرمندان خوبی در سطح استان داریم که اندیشه ها و تولیدات آنها با هم فرق می کند سعی ما این بوده با توجه به نیاز جامعه سوژه ها را انتخاب ومتن هابی را دنبال کنیم که محتوای ملی داشته باشند و نمایش آرش کمانگیر وجادوگر مجازی هم نمایشی در مدح فرهنگ کتابخوانی بوده است .
حمید رضا سالاروند در گفتگوی اختصاصی با گزارشگر پایگاه خبری نبض شهر اظهار می کند : برخلاف خیلی از نمایش ها که یک موضوع ساده را دنبال می کنند اما نمایش های من این پیچیدگی را دارد که مخاطب را درگیر ذهنی کرده تا کارکترهای مورد علاقه اش را دنبال کند و اتفاقاتی که می افتد مخاطب را در لایه های زیرین نمایش می برد . در این نمایش بحث اینکه چگونه از اسطوره های ملی مانند آرش کمانگیر استفاده کنیم مهم بود . تا میزان تاثیرگذاری نمایش بر گروه کودک ونوجوان افزایش یابد .
سالاروند که قریب ۳۲ سال است بصورت حرفه ای کار نمایش را انجام می دهد و عضویت هیات رییسه نمایش استان ورییس انجمن نمایش اهواز در کارنامه خدماتش به فرهنگ وهنر ثبت شده است می گوید : دوران کرونا باعث شد بحث آموزش بصورت مجازی انجام شود که این خود معضلاتی برای خانواده ها به دنبال داشت چراکه آموزش های لازم را دراین خصوص ندیده بودند به این علت تصمیم گرفتم این سوژه را انتخاب کنم تا هشداری به به خانواده ها و کودکان و نوجوانان درباره ی استفاده نادرست و غلط از فضای مجازی و سایبری باشد .
رییس انجمن نمایش اهواز به موانع پیشرفت اهداف فرهنگی در تولید نمایش ها اشاره کرده و می گوید : در فضای مجازی وماهواره آثاری توسط دشمنان در معرض دید نسل جدید قرار می گیرد که هدفمند و برای آن برنامه ریزی شده است این درحالیست که ما در تولیدات هنری خود در بخش فرهنگ وهنر محدودیت هایی داریم که نمی گذارند سطح نمایش ها را ارتقا دهیم .
وی می افزاید :این نمایش با استفاده از تمامی عناصر حرفه ایی تئاتر، یک نمایش بسیار جذاب و شاد است که به خوبی معضلات و مشکلات فضای مجازی و سایبری که در عصر حاضر گریبان خانواده ها، کودکان و نوجوانان را گرفته است را برای تماشاگران و نسل کودک و نوجوان به نمایش درآورده است.
سالاروند می گوید : دیالوگ نویسی طرح اولیه نمایش را با کمک دوستم سید منصور ناصری نوشتم که سه ماه زمان برد اما در کل نوشتن این نمایش وبازنگری آن ۹ ماه به طول انجامید .
سالاروند، به سوال ما در خصوص “دغدغه های شما به عنوان یک کارگردان در عرصه طراحی و تولید نمایش چیست؟” اینگونه پاسخ می دهد : بحث تبلیغات یکی از نکات مهم است که دراین عرصه بحث حمایت از محصولات فرهنگی برای آگاهی شهروندان کمرنگ است و دستگاه های دولتی حمایت نمی کنند. البته در این نمایش معاونت فرهنگی شهرداری همراهی کردوقدم های خوبی برداشت اما کافی نیست ونیازمند تبلیغات بیلبوردهای شهری وحمایت های جدی تر برای تبلیغات حوزه تئاتر هستیم .
این کارگردان اهوازی ، مجموع عوامل نمایش آرش کمانگیر را ۲۱ نفر عنوان کرده که ۱۵ نفر آنها بازیگر هستند و درادامه می گوید : دستگاه های دولتی که اعتبارات خوبی دارند باید بیشتر دغدغه فرهنگی داشته باشند این درحالیست که بیشتر شعار می دهند وبه کمک جریانات فرهنگی نمی آیند .
وی می افزاید : سالهای اخیر چهار قسمت نمایش یوز ایرانی را تولید کردم و قسمت پنجم آن به دوران کرونا رسید .بعد از آن تصمیم گرفتم اختتامیه ان را دنبال کنم بنابراین برنامه آینده من این است که قسمت آخریوز ایرانی را طراحی کنم .
به گزارش نبض شهر، اغلب تصور میشود برای ایجاد فضایی کودکانه، بهوجود آوردن محیطی مفرح و شاد با هر ترفند و وسیلهای امکانپذیر است. در حالی که چنین بینشی که طرفداران بسیاری هم در میان هنرمندان دارد، درست نیست. ایجاد فضایی کودکانه در نمایش مستلزم ایجاد هیجان با ترفندهایی مانند موسیقی و آواز و رقص نیست. هر چند این کلیشهایترین نوع ساخت چنین فضا و اتمسفری در نمایش است.
از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران هرگونه سرمایه گذاری مادی و معنوی و برنامهریزی عمیق و دراز مدت جهت رشد و اعتلای جامعه باید با کودکان که وارث وحافظ تمدن آینده هستند ، آغاز شود. سرمایه گذاری و ارتقا دادن مستمر استانداردهای کیفی تولید آثار تئاتر کودک و نوجوان میتواند در تضمین سلامت روانی و فرهنگی جامعه نقش مهمی داشته باشند.
بنابراین هرقدر کودکان به لحاظ رشد ذهنی و ادراک معنوی غنی و پربار گردند در حقیقت تمدن انسانی پربار میشود.بنابراین می توان گفت تئائر کودک و نوجوان یکی از بهترین شاخصهای سنجش رشد فرهنگی یک جامعه است چون هر چه این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد، جامعه از منظر فرهنگی پیشرفتهتر خواهد بود.
شهرزادامیری
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید