پبچ و خم های جاده زیبای گردشگری / اکثر مسافران نوروزی، خوزستان را با گرما و نفت می شناسد
مقدمه : نوروز یکی از رویدادهای بسیار مهمی است که ایرانیان در سراسر جهان به آن اهمیت میدهند و این مناسبت مهم را جشن میگیرند. صدای پای بهار، بوی تعطیلات و آهنگ سفر بعد از گذشت بیش از دو سال سخت از غلبه کرونا بر جهان ، عطر زندگی را به مشام مردم ایران رساند […]
مقدمه : نوروز یکی از رویدادهای بسیار مهمی است که ایرانیان در سراسر جهان به آن اهمیت میدهند و این مناسبت مهم را جشن میگیرند. صدای پای بهار، بوی تعطیلات و آهنگ سفر بعد از گذشت بیش از دو سال سخت از غلبه کرونا بر جهان ، عطر زندگی را به مشام مردم ایران رساند تا از ورای نوروز ۱۴۰۱ سلامی دوباره به سفر میکنند.
در کنار همه این یادآوریها، سیزده روز تعطیلات عید، زمانی است که بیشتر مردم برای سفر رفتن از آن استفاده میکنند چرا که سفر باعث ایجاد انگیزه زندگی و تقویت روحیه و نشاط در انسان می شود. روانشناسان معتقدند این شور و هیجان خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود و امید به زندگی را افزایش خواهد داد ،بخصوص در جوامع صنعتی امروزی که سراسر از تنش ها و درگیری های روزانه است و شاید کمتر فرصت استراحت یا مسافرت داشته باشیم ، سفر رفتن کمک می کند تا انسان بهتری باشیم.
از این رو می توان گفت استان خوزستان به واسطه داشتن جاذبه های گردشگری و ظرفیت های خدادادی و بکرطبیعت همانند رودخانه ها ، سدها وهمچنین اماکن سیاحتی و زیارتی ومناطق جنگی ،همواره خاطره ساز لحظات شاد و زیبای مسافران نوروزی بوده است . اما شریطی که ویروس کرونا ایجاد کرده بود باعث شد سفرهای نوورزی ظرف دو سال گذشته بسیار کمرنگ شود. تاکید وزارت بهداشت بر خانه ماندن برای پیشگیری از انتشار ویروس بود و حتی جرائم سنگینی برای مسافران درایام نوروز لحاظ شده بود تا بدین وسیله از اوج گیری انتشار ویروس کرونا پیشگیری کنند .
اما امسال با توجه به اینکه اکثر مردم دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند قبل از ایام نوروز سفرها اوج گرفت و اسکان مسافران نوروزی در بسیاری از شهرها از جمله شهر اهواز از همان اواخر اسفند ماه شروع شد و صنعت گردشگری از روند رکود خارج شد. ستادهای تسهیلات سفرهای نوروزی استان در راستای امن کردن سفرها با فعالیت مضاعف همه بخشهای حمل و نقلی، اقامتی، گردشگری و مجموعههای هلال احمر و آتش نشانی، راهداری، پلیس و استانداری ، فرمانداری ، شهرداری ، میراث فرهنگی و.. خدمت رسانی های لازم را انجام دادند تا مسافران نوروزی بتوانند لحظات خوبی را بگذرانند .
طبق گفته پیمان نبهانی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان ، از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین امسال قریب دو میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر به خوزستان وارد شدند که می توان گفت قریب چهار میلیون و ۸۰۰ نفر از جاذبه های ، بنا ها و امکان تاریخی و گردشگری استان بازدید کرده اند که دزفول با ۸۱۸ هزار بازدید کننده در جایگاه نخست بازدید گردشگران نوروزی قرار گفته است . از این رو پایگاه خبری نبض شهر فرصت را مناسب دیده و گزارشی مبنی بر دیدگاه های مختلف مسافران نوروزی پیرامون اماکن گردشگری ، حال وهوای بهار در خوزستان ، نقطه نظرات کارشناسان امر در خصوص عوامل موثر در جذب گردشگر و بیشترین شهرهایی که مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گرفته اند را تهیه کرده آن را می خوانید.
دوست داشتم سفره هفت سین را کنار پدرم در شلمچه پهن کنیم
علیرضا جوان ۳۲ساله ای است که به همراه خانواده از تهران به خوزستان سفر کرده می گوید : لحظه سال تحویل کنار یادمان شهدای گمنام شلمچه سفره هفت سین را پهن کردیم و حال و هوای خاصی داشت . پدرم در شلمچه شهید شد و به این علت دوست داشتم همراه خانواده در شلمچه باشیم وسفره هفت سین را کنار پدر مان پهن کنیم و عید را جشن بگیریم .شرایط کرونا در دو سال گذشته باعث شد نتوانیم به خوزستان سفر کنیم ؛ خیلی دلتنگ پدر شده بودیم . خدا را شکر امسال قسمت شد و خیلی خوشحالم که اکنون اینجا هستم .
وی می افزاید: معتقدم شهدا با حضورشان میتوانند زندگی مان را معنوی کنند. بنابراین همواره سعی می کنم از آنها در تمام مراحل زندگی کمک بگیرم .
استواری و پایمردی شهدا در مناطق جنگی هیچ وقت فراموش نمی شود
دیگر مصاحبه شونده گزارش ما به همراه کاروان راهیان نور به خرمشهر آمده می گوید : جای جای مناطق جنگی قصههای نگفته، داستانهای نشنیده از استواری و پایمردی دارد.شهدا هنوز هم در پس سال ها، حرفها برای گفتن دارند آنان که پر گشودند و خود راه درست را نمایان کردند.
صادق که برادرش در عملیات بیت المقدس به شهادت رسیده اظهارمی کند: در کاروان راهیان نور مردم از نزدیک صحنهها و مکانهای دفاع مقدس را میبینند و این خیلی خوب است .حس ما دراینجا قابل توصیف نیست مانند این است که در بارگاه مبارک سید الشهدا هستیم .
وی می افزاید : آمده ام تا یاد و خاطره شهدا را درمناطق جنگی خوزستان زنده کنم و حس و حال زحماتی که آنها در دفاع از میهن کشیده اند را درک کنم.
برخی دیگر از مسافران نوروزی هم سفر به جاذبه ها ای گردشگری استان را برای ایام تعطیلات نوروز انتخاب کرده اند تا بیشتر با مکان های سیاحتی ، زیارتی و گردشگری استان خوزستان آشنا شوند .
محمد غلامی ، یکی از مسافرانی است که برای نخستین بار به خوزستان سفر کرده و برخی جاذبه های گردشگری استان را دیده است و می گوید : به اتفاق دوستم بازارته لنجی های آبادان ، آبشارهای شوشتر و سد کارون را بازدید کردیم .
نظر این مسافر نوروزی این است که خوزستان علیرغم ظرفیت های بالای منابع طبیعی ، تاسیسات آبی ،سازه های باستانی ، تاریخی و گردشگری هنوز از لحاظ رفاهی و تفریحی امکانات لازم را ندارد ومسئولان باید توجه ویژه ای به این استان داشته باشند تا آن را به یکی از قطب های مهم گردشگری تبدیل کنند .
خانواده ترابی هم از روز ۲ فروردین در سالن نمایشگاه بین المللی اهواز اسکان یافته اند. آنها در حالیکه قصد دارند راهی بازار پاکستانی های اهواز بشوند ، دنبال آدرس دقیق هستند که آنها را راهنمایی می کنیم تا به مقصد شان برسند .
پدر خانواده می گوید : اولین بار است که به شهر اهواز می آییم . شب قبل قایقرانی گردشگری ساحل کارون رفته بودیم که هوا سرد شده بود والبته بچه ها اسب سواری ساحل کارون رفتند وخیلی لذت بردند . همچنین به جشنواره نوروزگاه که در پارک ساحلی برگزار شد رفتیم و با صنایع دستی و آیین واداب ورسوم و موسیقی های سنتی مردم خوزستان بیشتر آشنا شدیم .
نورعلی اظهار می کند: درباره بقعه مبارکه سبز قبا هم خیلی شنیده بودیم و دوست داشتیم از نزدیک آن را ببینم که خوشبختانه دو روز قبل همراه خانواده به این مکان زیارتی رفتیم و آرامش خاصی در آنجا پیدا کردیم . علاوه بر آن ، رود دز و تفریحگاه ساحلی علی کله دزفول ، آبشار شوی دزفول و سازه ه های آبی این شهرستان را با راهنمایان گردشگری بازدید کردیم که خیلی زیبا بودند .
یکی دیگر از مهمانان نوروزی از کرمانشاه آمده است و بهترین نوروز زندگی اش را در اهواز سپری کرده ؛چراکه به لطف خداوند ، جشن عقد او و دختر خاله اش در جوار بارگاه مبارک علی بن مهزیار اهوازی برگزار شد و از این بابت بسیار خوشحال است .
او می گوید: اهواز شهر زیبایی است اما مشکلاتی دارد که در همین سفر چند روزه شاهد آن بودیم و نمونه آن کندال ها و گودال های وعدم روشنایی برخی خیابان ها ، مکانیزه نبودن پل های هوایی وخالی بودن دستگاه های خود پرداز در ایام تعطیلات نووروز بوده است که امیدواریم این مشکلات سال های آینده حل شود .
ظرفیت های گردشگری خوزستان بطور کامل به مردم معرفی نشده است / خیلی ها خوزستان را فقط با گرما و نفت می شناسند!
دیگر مسافر نوروزی معتقد است : ظرفیت های گردشگری خوزستان بطور کامل به مردم معرفی نشده است ، این در حالی است که خوزستان آنچنان ظرفیت گردشگری و سیاحتی دارد که حتی برخی از خود خوزستانی ها هم با آن آشنایی ندارند.
شاکری که اصالتا خرمشهری است ولی به واسطه کار ۱۵ سال در تهران زندگی می کند اظهار می کند : تقریبا سالی ۳ بار برای دیدن آشنایان ودوستانم به خوزستان می آیم . گردشگری آبی ظرفیت فوق العاده ایی برای استان خوزستان محسوب می شود به شرطی که سیاست های دولت در راستای رونق صنعت گردشگری آبی در خوزستان بوده و مدیریت کاردان و بودجه خوب برای این امر اختصاص یابد .
وی معتقد است : گردشگری یکی از ظرفیتهای مهم خوزستان است ولی با وجود این همه ظرفیت، این صنعت جایگاه خوبی در توسعه استان ندارد. شرایط به گونه ای رقم خورده که هر وقت صحبت از سفر به خوزستان میشود مردم فقط به یاد گرما و نفت می افتند ؛در حالی که بسیاری از این ظرفیت های گردشگری بالقوه هستند وآنچنان که باید وشاید از آنها بهره برداری نشده است .
دیگر مسافر نوروزی که از استان هرمزگان آمده می گوید : برای اولین بار بازار لشکر آباد اهواز رفتیم . با اینکه ساعت از ۱۲ شب گذشته بود اما مغازه های فلافل و سمبوسه آن رونق خاصی داشت و خوش گذشت .
وی می افزاید : استان هرمزگان مانند خوزستان هوای گرمی دارد اما بهار خوزستان ورد زبان مردم سراسر کشور است و بیشتر مردم ، این استان را برای سفر نوروزی خود انتخاب می کنند .
همانطور که می دانیم احداث مجموعه گردشگری ریتاج یکی از ظرفیت های خوبی است که امسال به اماکن تفریحی گردشگری استان خوزستان در شهر اهواز افزوده شده و باعث خوشحالی شهروندان و استقبال مهمانان نوروزی از این مجموعه شده است .
میثاقی از استان همدان به شهر اهواز آمده و فضای این مجموعه گردشگری را زیبا و خوب می داند و معتقد است : طراحی این مجموعه گرشگری بسیار خوب انجام شده ولی نیازمند افزودن بخش های تفریحی وجذابتر برای گروه های مختلف سنی است .
وی می گوید : مهمترین نکته ای که بخش خصوصی باید برای جذب مسافران مد نظر قرار دهد کیفیت وقیمت مناسب خدمات رفاهی و تفریحی و غذایی است . دراین مجموعه گردشگری غذای رستوران کیفیت تقریبا خوبی داشت اما برای یک خانواده چهار نفری واقعا تامین غذا با این قیمت گران سخت بود .ما فقط سفارش دو پرس غذا توانستیم بدهیم که آن هم بیش از ۲۵۰ هزار تومان هزنیه کردیم که به صرفه اقتصادی نبود؛ ضمن اینکه ورودی مجمتع برای هر نفر ۲۰ هزار تومان( با توجه به اینکه فقط فضای سبز وگلکاری و آبنما ) زیاد به نظر می رسد.
یکی دیگر از مسافران نوروزی از شهرستان مسجد سلیمان آمده و می گوید : ساخت این مجموعه گردشگری گامی مثبت از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی است و باید این را به فال نیک گرفت .اما برای اینکه این مجموعه همواره مورد استقبال قرار گیرد باید تدابیری اندیشید که علاوه بر جاذبه های گردشگری با قدرت اقتصادی مردم همخوانی داشته باشد .
وی می افزاید: از غرفه های صنایع دستی این مکان دیدن کردیم که البته تعداد آنها محدود بود . با توجه به هوای گرم خوزستان باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مردم در فصل های گرم سال بخاطر جاذبه های گردشگری و تفریحی به این مجموعه گردشگری بیایند وگرنه تفاوت چندانی با دیگر مجموعه های گردشگری سطح شهر نخواهد داشت .
مدیریت سرمایه ها در رونق صنعت گردشگری موثر است
دیدگاه یک فعال میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص عوامل جذب گردشگر براین است : آنچه میتواند در جذب گردشگر و تحول در زمینه امکانات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی مردم تأثیرگذار باشد ، مدیریت سرمایه ها در استان است که متولیان امر گردشگری باید متوجه این حجم از ظرفیت ها باشند .
مجتبی گهستونی، با تاکید بر این نکته که مدیریت سرمایه ها نقس مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد اظهار می کند : گاهی مسئولان به اسم اینکه مردم خودشان باید نقش آفرینی کنند ، از مسئولیت خود شانه خالی می کنند.
این روزنامه نگار ، ضمن تایید این نکته که مردم خودشان باید نقش آفرینی کنند می افزاید : نکته اساسی این است که چه کسی باید مردم را به این مسیر هدایت و بستر لازم را فراهم کند و مجوزهای لازم و همچنین امنیت لازم را بوجود آورد ؟
گهستونی می گوید: به عنوان مثال دولتمردان و دستگاه های اجرایی (مانند سازمان آب وبرق ، منابع طبیعی ، محیط زیست) در زمینه جنگل ها و رودخانه ها و مدیریت سرمایه ها وگردشگری بخش خصوصی نقش اساس دارند . شهرداری هم در حوزه شهری مسئولیت مهمی دارد .
بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در خوزستان به علت نا آگاهی در حال هدر رفتن است
به گفته این فعال میراث فرهنگی و گردشگری ، روستاهایی در استان داریم که قابلیت خوبی برای تبدیل به روستای گردشگری دارند . اما چون بافت آن روستاها کاملا سنتی ومحلی است باید آموزش های لازم به اهالی منطقه ارائه و بازاریابی محصولات تولیدی وصنایع دستی روستاییان فراهم شود.
وی ،به سوال ما که ” ابزار تبلیغاتی چقدر در تحقق این هدف اثر گذار است؟” اینگونه پاسخ می دهد : در خوزستان آداب و رسوم متعددی داریم که می توان خیلی از آنها را اجرایی و به گردشگران معرفی کرد ولی لازمه آن تبلیغات رسانه ای از جمله صدا وسیما به عنوان رسانه ملی وتاثیر گذار است .
به اعتقاد گهستونی ، بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در خوزستان به علت نا آگاهی در حال هدررفتن است ولی می توان با استفاده بهینه ، در جهت حفظ وحراست و بهره برداری از آنها قدم برداشت .
وی می افزاید : کلی گویی وتوصیه کردن ها کاری از پیش نمی برد . متولیان امر باید سطح آگاهی و علم خود را افزایش داده و خودشان پای کار بیایند و پیگیر باشند واز تجربیات وتخصص فعالین این حوزه بهره گیری کنند تا شاهد تحولی شگرف در انواع گردشگری اعم از فرهنگی ، اشتغال ، خلاقانه و.. دراستان باشیم .
تاثیرگذاری رویدادها و جشنواره های گردشگری در خوزستان قریب ۴۰درصد است
رییس انجمن سفیران گردشگری خوزستان هم می گوید : امسال اقدامات خوبی در سطح استان برای جذب گردشگران نوروزی شد. جشنواره نوروزگاه در اهواز و سایر شهر های استان یکی از گام های مثبتی بود که در معرفی صنایع دستی ، آداب و رسوم وموسیقی اقوام مختلف و جاذبه های گردشگری استان با همکاری میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی استان ، استانداری خوزستان ، مدیریت وبرنامه ریزی استان ، فرمانداری و شهرداری اهواز به اجرا در آمده و کلیپ های خوب تبلیغاتی معرفی جاذبه های شهر هم توسط شهرداری انتشار یافت که قابل توجه بودند .
زیبا راکی اظهار می کند : احداث مجتمع گردشگری ریتاج در اهواز یکی دیگر از اتفاقات خوبی بود که امسال قبل از نوروز ۱۴۰۱ رقم خورد . ایجاد چنین مجتمع گردشگری یک ضرورت بود تا علاوه بر رونق صنعت گردشگری منجر به توسعه اقتصادی استان هم می شود.
در تدوین رویدادهای گردشگری از تجربیات متخصصان بخش خصوصی بهره گیری شود
وی به این سوال ما “نقش رویدادها و جشنواره های گردشگری در جذب گردشگر به خوزستان چیست ؟ اینگونه پاسخ می دهد : اگر برنامه ریزی برای اجرای رویدادهای فرهنگی وگردشگری از قبل انجام گیرد ،رویدادها را موثرتر کرده و در جذب گردشگر نقش آفرینی خوبی ایفا می کند ، به شرط اینکه از متخصصان امر دراین حوزه استفاده شود.
رییس انجمن سفیران گردشگری خوزستان اظهار می کند: هدف از برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری، هدایت گردشگر به سمت پتاسیل های استان است که بواسطه حضور مهمانان و بازدیدکنندگان جدیدی که به آن منطقه اضافه می شود این اتفاق خوب رخ می دهد .
راکی تصریح می کند : طراحی برنامه ها نه تنها به خاطر یک رویداد خاص (مثلا جشنواره گل نرگس) بلکه باید به گونه ای باشد که بتوانیم در دیگر فصول سال گردشگر را به منطقه جذب کنیم . ماحصل تاثیر این رویدادهای گردشگری ، بازار یابی و فروش تولیدات و محصولات و صنایع دستی مناطق محلی است که امیدواریم به تدریج توسعه زیرساخت های اساسی منطقه مانند راه و جاده و امکانات رفاهی را نیز فراهم سازد .
وی می افزاید : برگزاری جشنواره ها روش و آداب خاص خود را دارد و باید تاثیرات خاص خود را بر جای گذارد که می توان گفت در خوزستان قریب ۴۰ درصد به این اهداف رسیده ایم .
سفر بیش از ۲ میلیون مسافر نوروزی به خوزستان
معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ، آمار مسافران نوروزی به خوزستان را از ۲۶ اسفند سال گذشته تا ۱۲ فروردین امسال دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده و تصریح می کند : می توان گفت قریب چهار میلیون و ۸۰۰ نفر از اماکن تاریخی و گردشگری استان بازدید کرده اند که از این تعداد ۹۱۵ نفر بازدید کننده خارجی بوده اند که ثبت سیستم شده اند .
پیمان نبهانی، شهرهایی که مورد بازدید گردشگران قرار گرفته اند را به ترتیب دزفول ، شوش ، لالی ، گتوند ، اندیمشک عنوان می کند .
وی می افزاید : دزفول با ۲۹ جاذبه گردشگری از استقبال ۸۱۸ هزار نفری بازدید کنندکان نوروزی برخوردار بوده است .
این مقام مسئول تصریح می کند : شوش با داشتن ۱۴ اماکن تاریخی و گردشگری با ۵۵۶هزار بازدیدکننده در جایگاه دوم و شهرستان لالی با ۲۴ بنا ومحل گردشگری با ۵۴۶ هزار بازدید کننده در جایگاه سوم بازدید گردشگران نوروزی قرار گرفته اند .
وی در پاسخ به سوال ما که “شهر اهواز از نظر آمار بازدیدکنندگان نوروزی در چه چایگاهی قرار گرفته است ؟ اینگونه پاسخ می دهد : بر اساس آمار ثبت شده ، ۸۹ هزار و ۵۹۴ گردشگر از ۳ مکان تاریخی وگردشگری شامل معین التجار ، خانه ماپار و هتل قو اهواز بازدید کردند ( متوسط بازدید از هرکدام از این بناها ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر بازدید است ).
وی می افزاید : متوسط بازدیکنندگان از جاذبه های استان مجموعا بین ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار بازدید کنننده بوده که معدل آن رقمی برابر ۲۸ هزار و ۵۰۰ بازدید کننده برای جاذبه های استان است .
آنچه از گزارش فوق بر می آید این نکته است که استان خوزستان همواره مورد توجه اکثر مهمانان نوروزی بوده و قابلیت های سرشاری در این زمینه داشته است که متخصصان امر معتقدند می توان خوزستان را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرد . اما آیا حضور گردشگران حتی در ده سال گذشته توانسته به رشد اجتماعی و توسعه اقتصادی استان منجر شود؟ چرا شاهد چندان تغییرات جدیدی در ساختار شهری و اماکن تفریحی یا گردشگری نبوده ایم ؟ آیا گسترش اماکن گردشگری راهی برای رونق صنعت گردشگری استان خواهد بود یا اینکه ابتدا باید زیرساخت های شهری ، تفریحی، رفاهی و گردشگری افزایش یابد ؟ برای تحقق این اهداف چه موانعی باید از سر راه برداشته شود و چه تفکری باید در پیش گرفته شود تا بتوان رونق صنعت گردشگری و اقتصادی استان را رقم زد .
شهرزاد امیری
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید