نگاهی به کم وکاستی های برنامه شبهای فرهنگی خوزستان و سخنی با مسئولان ..
فرهنگ یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر جامعه محسوب می شود که ارتباط تنگاتنگی با سیاست های راهبردی فرهنگی دارد از این رو اگر بنای آن را مهندسی و حفاظت نکنیم، ممکن است مانع توسعه فرهنگی شود . اما برای رسیدن به توسعه فرهنگی ، ایده ها ، افکار ، آداب و رسوم […]
فرهنگ یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر جامعه محسوب می شود که ارتباط تنگاتنگی با سیاست های راهبردی فرهنگی دارد از این رو اگر بنای آن را مهندسی و حفاظت نکنیم، ممکن است مانع توسعه فرهنگی شود .
اما برای رسیدن به توسعه فرهنگی ، ایده ها ، افکار ، آداب و رسوم ملی –بومی بصورت ارتباطات نمادین فرهنگی به مردم معرفی می شود و این مهم دردولت های گذشته وکنونی در قالب جشنواره های متعدد اجرایی شده که برگزاری جشنواره «شبهای فرهنگی » درتابستان امسال در برج میلاد تهران آخرین جشنواره یی بود که استان های مختلف به اجرای برنامه های فرهنگی می پرداختند و خوزستان نیز یکی از این استان ها بود .
بطور مشخص برگزاری جشنواره ها بر پایه اصول و ساختار خاصی است و اینکه مکان برگزاری جشنواره درکدام نقطه یا چه استانی از کشورمان باشد ؛ در کیفیت بخشی جشنواره ، افزایش تعداد مخاطبان و تاثیر گذاری اهداف فرهنگی بر جامعه تاثیر گذار است .
بنا به بررسی ها ی کارشناسان فرهنگی ، درچند سال اخیر استان های مختلف کشورمان در سنجش شاخص های توسعه یافتگی وضعیت یکسانی نداشته اند واستان تهران همواره به لحاظ دارا بودن زیرساخت های سیاسی ، اقتصادی وکالبدی در مقایسه با سایر استان ها در جایگاه نخست برگزاری جشنواره ها قرار گرفته که به لحاظ هزینه بالا برای استان های شرکت کننده شاید متضاد با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هم باشد .
به هر صورت برگزاری جشنواره هایی مانند شبهای فرهنگی ، ظرفیت خوبی برای معرفی خرده فرهنگ ها و جذابیت های فرهنگی وگردشگری استان ها محسوب می شود ؛اما با توجه به حضور نخستین بار خوزستان در چنین جشنواره ای (با این وسعت )در تهران ،لذا مدیریت برنامه ها ، نظارت های مستمر کارشناسان و انسجام و وحدت نظر تیم اجرایی به لحاظ فرهنگی ،سیاسی ، اجتماعی واقتصادی در کیفیت برگزاری و دستاورد نهایی جشنواره مفید به نظر می رسید .
اینکه خوزستان توانست امسال در جشنواره شبهای فرهنگی برج میلاد شرکت کند ،فی نفسه رویدادی خوب بویژه برای اقوام مختلف استان بود و استانداری خوزستان به منظور تامین اعتبارات مالی جشنواره و پوشش رسانه ای جشنواره با سایر ارگان های دولتی رایزنی های خوبی انجام داد اما با این حال دربرنامه ریزی جشنواره نواقصی به چشم می خورد که اگر قرار باشد حضور پررنگ تری در جشنواره های آتی داشته باشیم باید این نواقص رفع شود .
ازجمله این نواقص می توان به نکات ذیل اشاره کرد . پراکندگی مکان هتل های انتخاب شده ازیکدیگر واز برج میلاد ( یکی از هتل ها بیش از دو ساعت با مکان برگزاری جشنواره فاصله داشت ) باعث خستگی مفرط هنرمندان شد، این درحالیست که اگر همه مدعوین در یک هتل متمرکز وجانمایی می شدند ، شاید چنین مشکلاتی پیش نمی آمد ودغدغه مسئولان اجرایی هم کمتر بود .
ضعف خدمات رسانی مسئولان برج میلاد به شرکت کنندگان حاضر در جشنواره یکی دیگر از مشکلات بود و انتظار می رفت در جشنواره ی که درپایتخت کشور برگزار می شود خدمات مطلوبی ارائه می شد وحداقل اینکه شرکت کنندگان برای تهیه آب آشامیدنی با مشکل مواجه نمی شدند.
ازدیگر ایرادتی که به این جشنواره می توان گرفت تعداد زیاد مدوعوین جشنواره بود که به قول دهیاری دبیر جشنواره شبهای فرهنگی وعضوشورای سیاست گذاری ،« تعداد زیاد مدعوین خوزستان به میزان ۷ برابراستانی مانند کرمانشاه باعث ضعف خدمات رسانی شدـ» و بدین لحاظ شاید درانتخاب مدعوین نیز نگاه سلیقه ای وجود داشته و یا نظارت خوبی دراین خصوص از سوی مسئولان ذیر بط صورت نگرفته است .
واما نکته دیگر که باید به آن توجه می شد، صدور کارت برای خبرنگاران بود که این کار انجام نشده بود وباعث بروز مشکل برای برخی خبرنگاران شد ..
بنابراین اگر معترف به این حقیقت باشیم که درجامعه اسلامی اصل و محور؛ فرهنگ، اخلاق ، اصول اسلامی و انسانی است ؛ پس باید توسعه فرهنگی را به عنوان اولین عامل تأثیرگذار بر دیگر زمینههای اجتماعی بپذیریم که دراین صورت مدیریت راهبردی فرهنگی به عنوان اتاق فرهنگی کشور باید به خوبی به وظیفه خود عمل کند ودستگاه های دیگر نیز که دراین موضوع همکاری می کنند یار و یاور متولیان برنامه بوده وهمراهی کامل را داشته باشند تا بتوانیم در برگزاری جشنواره های فرهنگی موفق تر وبهتر عمل کنیم .
شهرزاد امیری
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید