خوزستان و علل درگیری های طایفه ای
از دیرباز قبیله و قوم گرایی میان ما ایرانیان رواج داشته است و بخشی از فرهنگ غنی ما ایرانیان بوده و می باشد. قوم گرایی هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید ،بستگی به این دارد که ما از چه منظری به دسته بندی های قومی انسان ها نگاه کنیم. دلایل چندی برای قوم ،قبیله […]
از دیرباز قبیله و قوم گرایی میان ما ایرانیان رواج داشته است و بخشی از فرهنگ غنی ما ایرانیان بوده و می باشد.
قوم گرایی هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید ،بستگی به این دارد که ما از چه منظری به دسته بندی های قومی انسان ها نگاه کنیم.
دلایل چندی برای قوم ،قبیله یا طایفه گرایی میان انسان ها ذکر شده: برخی ها نیاز انسان اولیه را به حامی در مقابل مخاطرات طبیعی و تجاوز سایر انسان ها را دلیل می دانند،بعضی ها تشکیل خانواده و نیاز جنسی را دلیل می دانند،برخی ها همکاری چند نفر را برای بدست آوردن شکار و … دلیل می دانند،برخی ها و…. .
دلیل واقعی قبیله و قوم گرایی هرچه که باشد،امروزه با ایجاد نگاه مثبت و فرصت انگارانه به آن،میتوان این پدیده را در راستای هدف خلقت به کار گرفت.
متاسفانه آنچه از قوم ، قبیله و طایفه گرایی به فرزندانمان یاد داده ایم،خشونت نهفته در آن است،اگر خاطرات گذشتگان را از زبان بزرگترها بشنویم،کمتر نکته ی مثبتی را میتوان از قبیله و طایفه گرایی ،در بیان آنها استخراج کرد.
متاسفانه در برخی قوم و طایفه ها،بزرگترها برای جوانان و نوجوانان “الگوسازی”منفی می کنند،مدام نسل گذشته را برتر از نسل جدید طایفه می دانند و وقتی جوانان دلایل برتری گذشتگان را از آنها میپرسند،همه اش را در یک کلمه میشود خلاصه کرد'”خشونت”.جوانانی که دوست دارند مورد توجه طایفه و قوم خود قرار بگیرند،بدنبال پیگیری “ارزش”های تثبیت شده ی طایفه هستند و متاسفانه ارزش های مورد پذیرش بیشتر طوایف ،ابعاد منفی گسترده ای دارند که استعداد و نیروهای جوانان ما را هدر میدهند،ارزشهایی مانند:جنگجویی،تفنگچی بودن و… .
متاسفانه موج جدید طایفه گرایی ها در خوزستان در چند سال اخیر،آسیب های اجتماعی،روحی و روانی،اقتصادی،از هم پاشیدگی خانواده ها،تلفات زیاد،اتلاف وقت و نیروی طوایف را در پی داشته است.
دلایل برخوردها و خشونت نهفته در میان طوایف مختلف را شاید بتوان بصورت خلاصه چنین دانست:
نقل خاطرات گذشتگان توسط بزرگان با تاکید بر جنبه های جنگ و خشونت
“ارزش”سازی های منفی برای طوایف
خودبرتر بینی های موجود در بین افراد طوایف نسبت به یکدیگر
انزوای ارزشهایی مانند تحصیلات و علم و آگاهی در بین طوایف
عدم سازگاری ارزشهای زندگی عشایری با زندگی شهری
تعصبات و طرفداری های بی جا و نامناسب
تسلط دلیل “همبستگی جنگی”در تشکیل قوم و طایف ها
تلاش برخی ها برای زمامداری طوایف و تیره ها
تلاش جوانان برای یافتن جایگاه در بین طوایف،از طریق ارزشهای منفی یا قدیمی
و….
بنظر می رسد نخبگان وتحصیلکردگان طوایف خوزستان باید برای کاهش تنش ها و آثار منفی برخوردهای طایفه ای ،این موارد را پیگیری کنند:
ایجاد و سپس جایگزینی ارزش های جدید ، به روز و مثبت به جای ارزشهای قدیمی و منفی
فرهنگ سازی های با برنامه و عمیق در بین طوایف،خاصه قشر جوان و نسل های آینده
تاکید و برجسته سازی جنبه های مثبت طایفه گرایی
کاهش نمادها و شاخصه های جنگ و پیکارجویی در مراسمات و گردهماییها
ایجادسازمان های مردم نهاد(سمن)با تاکید بر ،مبارزه با جنگ و پیکارجویی طایفه ای
ایجاد مراکز فرهنگی در شهر،روستا و محلات
بیان و برجسته سازی اقدامات مثبت و انسانی برگزیدگان طوایف
محمد عیسوند جهانبخشی
دانشجوی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام ،دانشگاه علامه طباطبایی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید